مناقصات خرید، طراحی و خدمات شبکه ، پهنای باند و سرور

نویسنده:
بازدید: 1202 بازدید

شبکه چیست :

مجموعه یا سیستم درون پیوندی انسانی یا فیزیکی است که دسترسی به قابلیت یا توانایی خاصی را در محدوده‌ای از  مکان و زمان فراهم می‌کند و در حالت مطلوب محدودیت مکانی و زمانی نیز ندارد.

در واقع به گروهی از افراد و یا اشیاء گفته می‌‌شود که قادر به اشتراک‌گذاری اطلاعات به شکل معناداری با یکدیگر هستند. در مفاهیم فناوری اطلاعات، به “شبکه‌های کامپیوتری” و یا “شبکه دیتا” به اختصار “شبکه” گفته می‌شود، به این معنی که کامپیوترها، ابزار و اشیایی هستند که اطلاعات را به شکل قابل فهم به اشتراک می‌‎گذارند. در سطحی بالاتر و مفهومی، شبکه‌های دیتا شامل نودهایی (گره) می‌باشند که کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتالی می‌توانند از طریق لینک‌ها و ارتباطات فیزیکی (سیمی و بی سیم)، پیام‌ها را بین گره‌ها جابه‌جا کنند.

شبکه‌های کامپیوتری بر اساس رسانه مورد استفاده برای انتقال سیگنال‌ها‌، پروتکل‌های ارتباطی جهت سازماندهی ترافیک شبکه، ابعاد شبکه، توپولوژی و اهدف سازمانی در دسته بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. رایج‌ترین و بزرگترین شبکه ارتباطی “اینترنت” است.

 

هدف از ایجاد شبکه کامپیوتری :

  • استفاده مشترک از منابع و ارتباط تجهیزات آی‌تی با یکدیگر (اطلاعات- سخت افزارها- نرم افزار ها)
  • تبادل سریع‌تر اطلاعات
  • به‌روز بودن اطلاعات
  • قابلیت اطمینان
  • مدیریت و پشتیبانی مرکزی

هدف اصلی از نصب و راه‌اندازی شبکه برقراری ارتباط سیستم‌ها با یکدیگر، هزینه پایین در خرید تجهیزات سخت افزاری و مدیریت بهتر است.

 

طراحی شبکه چیست :

طراحی شبکه به برنامه ریزی برای اجرای زیرساخت شبکه کامپیوتری گفته میشود. طراحی شبکه به طور کلی توسط طراحان شبکه، مهندسان، مدیران فناوری اطلاعات و سایر کارکنان مرتبط انجام می شود. قبل از اجرای زیرساخت شبکه انجام می شود. طراحی شبکه شامل ارزیابی، درک و محدوده بندی شبکه ای است که باید اجرا شود.

خدمات شبکه چیست :

خدمات شبکه به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که برای نصب، راه اندازی،‌ تعمیرات و رفع نقص و مدیریت زیرساخت های فناوری و اطلاعات یک نهاد انجام می شود.

 

خدمات شبکه چه مزیت هایی دارد :

اگر یکی از رایانه‌های شبکه شما از کار بیفتد و غیر قابل دسترسی شود، لازم نیست نگران حذف داده‌های خود باشید. زیرا بسته به استفاده از سرویس‌های مشترک در یک شرکت، اطلاعات در سایر رایانه‌های متصل در شبکه شرکت نیز قرار دارند.

 

انواع خدمات شبکه :

  • نصب سیستم مدیریت مصرف اینترنت
  • راه اندازی ایمیل سرور اختصاصی
  • کابل کشی و اتصالات بی سیم
  • شبکه‌ای برای تجزیه و تحلیل اطلاعات محرمانه
  • راه اندازی Vo-IP
  • بهبود فضای ذخیره سازی

 

پهنای باند چیست :

محدوده فرکانسی که یک موج می‌تواند با کمترین تضعیف منتشر شود به پهنای باند معروف است.  پهنای باند و میزان تأخیر پهنای باند از جمله واژه‌های متداول در دنیای شبکه های کامپیوتری است که به میزان انتقال داده توسط یک اتصال شبکه یا یک رابط، اشاره می‌کند.

پهنای باند تنها عامل تعیین‌کننده سرعت یک شبکه از زاویه کاربران نبوده و یکی دیگر از عناصر تأثیرگذار، «میزان تأخیر» در یک شبکه‌است که می‌تواند برنامه‌های متعددی را که بر شبکه اجراء می‌گردند، تحت تأثیر قرار دهد.

انواع پهنای باند :

  • پهنای باند اشتراکی :

این نوع پهنای باند توسط شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت ارائه می‌شوند. شبکه این نوع پهنای باند کانال‌های ارتباطی مختلفی دارد که برای انتقال دادن بسته‌های داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان پهنای باندی که در این مدل ارائه می‌شود به نوع شرکت ارائه دهنده سرویس بستگی دارد. این میزان ممکن است از ۱۰ تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه متفاوت باشد. این نوع سرویس دارای هزینه پایینی است اما در کنار آن امنیت نیز کاهش می‌یابد و آسیب پذیری بالایی دارند.

  • پهنای باند اختصاصی :

این نوع پهنای باند توسط شرکت‌هایی که دارای کاربری حرفه‌ای اینترنت هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس‌ها دارای قیمت بالایی بوده و به صورت بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته امنیت آن‌ها نیز برای انتقال داده‌ها بسیار بالاست.

 

تفاوت پهنای باند و سرعت :

پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که در هر ثانیه دریافت می‌کنید، در حالی که سرعت، سرعت دریافت یا دانلود آن اطلاعات است ، اساساً، سرعت به سرعت انتقال داده‌ها اشاره دارد، در حالی که تعریف پهنای باند ظرفیت آن سرعت است.

 

تفاوت پهنای باند و ترافیک :

ترافیک میزان حجمی است که یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت به شما ارائه می‌دهد و دوم اینکه کاربران مختلف به چه میزان از سایت شما بازدید می‌کنند. برای سرورهای مجازی یا اختصاصی ترافیک به میزان دیتایی که در طول بازه زمانی مشخص مثلا یک ماه از کارت شبکه شما عبور می‌کند، گفته می‌شود. این مفهوم برای فضاهای وب اشتراکی به میزانی گفته می‌شود که از سایت دانلود می‌شوددر مقابل پهنای باند به میزان داده‌ای گفته می‌شود که در واحد زمان از کارت شبکه عبور می‌کند.

سرور چیست :

سرور در فارسی به معنی سرویس دهنده ذکر شده است. کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از آن انتظار پاسخ به درخواست‌های خود را دارند. یک کامپیوتر خانگی هم که سیستم‌های دیگر به آن متصل هستند و خدمات دریافت می‌کنند، یک سرور به شمار می‌آید. در حقیقت تنها تفاوت آن با سایر کامپیوتر‌های خانگی امکان اتصال آن به شبکه و ارائه خدمات به سایر سیستم‌ها است. این کار به کمک برنامه‌ها و تنظیماتی که بر روی آن پیاده شده اند، امکان پذیر می‌شود. برای مثال زمانی که شما سایت‌های مختلفی را در مرورگر خود وارد می‌کنید و به استفاده از خدمات آن‌ها می‌پردازید، در واقع شما نقش سرویس گیرنده یا همان کلاینت را بازی می‌کنید.

 

نرم افزار سرور چیست :

سیستم عامل به عنوان بستری برای اجرای برنامه سرور و دسترسی به منابع سخت‌افزاری سرور عمل می‌کند و نرم‌افزار سرور نیز برای اجرا وابسته به سیستم عامل است. علاوه بر این، کلاینت‌ها با استفاده از امکانات سیستم عامل می‌توانند با سرور ارتباط برقرار کنند. که به دو بخش سخت افزار و سیستم عامل تقسیم میشود.

 

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در  بهترین  و مطمئن ترین مناقصه ها ، مزایده ها و استعلام ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (زنجیره معاملاتی آریاتندر) راهنمایی مینمایم.